Skoletoilettet: Et lille rum, med stor betydning

Toiletter påvirker børns trivsel

Et skoletoilet er ikke bare et toilet. Det er en del af børns hverdag – og har langt større betydning, end man skulle tro.

Mange børn holder sig hele dagen, fordi de ikke føler sig trygge ved at bruge toilettet. Det handler ikke om sarte børn – men om omgivelser, der ikke fungerer for dem. Og toiletmiljøet påvirker deres velbefindende, koncentration og mulighed for at deltage i undervisningen.

Derfor arbejder vi med skoletoiletter som et trivselsprojekt – ikke bare et anlægsprojekt.

Vi har brugt 10 år på at forstå, hvorfor skoletoiletter så ofte bliver en udfordring – og på at finde løsninger, der virker.
Her deler vi, hvad vi har lært.

  • Selv nyrenoverede toiletter forfalder ofte hurtigt. Ikke fordi børn er uopdragne – men fordi rummene ikke er indrettet til deres virkelighed. Uopmærksomhed, leg og grænseafprøvning er en del af barndommen. Hvis rummet ikke tager højde for det, bliver resultatet et ulækkert toiletmiljø med mistrivsel og børn, der holder sig.

  • Pædagogiske indsatser gør en forskel – men de kræver, at omgivelserne spiller med. Hvis et toilet opleves som utrygt, beskidt eller pinligt, er det svært at skabe god adfærd, uanset hvor mange regler og samtaler man har.

    Et godt toiletmiljø opstår, når børn føler sig trygge og respekterede. Og den følelse starter med selve indretningen. Når omgivelserne er rare at være i, bliver det lettere at tale om god adfærd – og lettere for børnene at følge med.

  • Når vi arbejder med toiletmiljøer, skelner vi mellem to typer adfærd:
    – Den, der kan påvirkes – og den, der ikke kan.

    Det første styrker vi med nudging og bevidst design: blandt andet med vores specialdesignede inventar, der guider børn til god adfærd.
    Det andet tager vi højde for i selve indretningen, så toilettet stadig fungerer, selv når børn er uopmærksomme.

    Resultatet er løsninger, der holder – også flere år efter.

  • Når toiletmiljøet er trygt og velfungerende, giver det ro i skoledagen.
    Børn bruger toiletterne uden tøven. Konfliktniveauet falder. Der er mindre slid, færre uheld og lettere rengøring.

    Skolens personale bruger mindre tid på problemer – og mere tid på børn.
    Det skaber overskud, trivsel og bedre læring.

    Et godt toiletmiljø er ikke bare en teknisk løsning – det er en investering i hverdagen.

Eksempel: Når det virker i praksis

En af vores tidligere løsninger er i indskolingen på Hummeltofteskolen i Virum. Toilettet har nu været i brug i over 4,5 år – med mere end 200 daglige besøg.

Toilettet fungerer stadig som det skal:
ingen lugtgener, intet hærværk, ingen klager – og børnene er glade for at bruge det.

Et konkret bevis på, at når man designer til børns virkelighed, holder løsningen i praksis..

Hvad kan du selv gøre?

Vil du være med til at gøre toiletmiljøet bedre på din skole? Det starter ofte med én, der stiller spørgsmål – eller deler en god idé videre.

Kontakt os gerne eller introducer en projektansvarlig for os:

  • Vi kan samarbejde direkte med alle byggesagens parter – både ved renovering og nybyggeri.

  • Vi tilpasser os jeres proces og leverer løsninger, der fungerer i praksis.

  • Vi er ikke dyrere end en standardløsning – tværtimod.

Til privatskoler

Gode skoletoiletter handler om det samme – uanset skoleform.

Privatskoler står ofte med særlige udfordringer – især når det gælder økonomi og behovet for kvalificeret rådgivning. Den opgave løfter vi sammen.

Kontakt os

I er altid velkomne til at kontakte os. Foretrækker I at vi kontakter jer, må I gerne benytte vores kontaktformular.


hej@skoletoiletter.dk

60 85 56 78

skoletoiletter.dk
CVR 38898604
Mesterlodden 1
2820 Gentofte